Dec 14



In one of those great flashes of insight for which your humble columnist is well noted (even if he says so himself!) it has become clear to him that the much-discussed leakage of US embassy cables called “Wikileaks”, is a double-edged weapon. Those who think it is an embarrassment to the Obama Administration may have got the wrong end of the stick.

Of course, it is inconvenient to find that a cable one sent to Washington DC that was deliberately classified so that only approximately 2,500,000 US Government officials could be privy to its contents, can now be read by anyone who can get past the censorship voluntarily imposed on themselves by the editors of The Guardian (London), the New York Times, Le Monde (Paris) and Der Spiegel (Hamburg). These papers, having been entrusted with the cables, are publishing them piecemeal, largely on criteria that correspond to their normal “news agenda”.

So, as expected, Russia and Europe generally, China, Korea, Libya and even Burma have all got decent play.
But Black Africa is only now beginning to get a showing. Admittedly, the material is so vast in quantity that it is difficult to handle. Nevertheless I would have expected The Guardian, in particular, to put the importance of a major drug company’s treason against poor Nigerian children above the effusions of a member of the British Royal family against journalists. But the Royal tirade made it on Day 1 of the publications, whereas the Pfizer case in Nigeria as well as the Shell story in the same country, both came much later.

In fact, so far, the richest source of material on Africa has come (to me at any rate) from Le Monde, whose way of helping its readers to “navigate” the stuff has been easier to utilise than that of anyone else — so far. Its url is

Now, why do I say the US will not be over-embarrassed by the leakages? The thing is that everyone who has his head screwed on right should know that if you want to keep a secret, don’t tell it to a diplomat. But some of our Ministers and officials are so vain or lacking in intellect that they talk to diplomats like patients on a psychiatrist’s couch. Much of this is done to show how much they know; or to demonstrate just how much “better” they are than their colleagues.

Embassy officials are trained to take advantge of such personal weaknesses and play up to them — especially with flattery — and pump those who exhibit them dry of any information they might have.

It is tough for some of the esteemed ambassadors and political officers to be always interrogating people, for they do come to develop a genuine affection for some of the people they have to suborn. But they are warned in their training to be on their guard against ‘over-empathizing’ with their hosts: their job is to get the info to Uncle Sam.

It is in fact to prevent the development of such empathy that diplomats are routinely transferred from their ‘postings’ every two or three years — lest they become the advocates of their host government, instead of just informing on it.
So, as the victim drives away, still savouring on his tongue, the amazingly smooth scotch or brandy served to him, the official is already at his computer, sending a ‘warts-and-all’ cable to Washington. We suspected they did this. Now we know.

It should make the job of the current crop of diplomats easier.

“Hey, can you get us the lowdown on XZY?” asks the desk officer in the State Department.

Three days later, he is answered thus: “SECRET NOFORN I cornered XYZ at a reception at the Ruritanian Embassy. But he said to me, with that wicked laugh of his, “When I want to be sacked, I will go and sleep with the President’s Secretary. Hahahahahahaha!’’ Everyone turned to look at us. I blushed fit to die! But as for info — nix.”

As far as Africa is concerned, African Ministers will now know that if they engage in corrupt practices, they will be exposed. By absolutely unimpeachable sources. The cable that follows relates to Uganda, but comesclose to something that may — or may not — have happened in Ghana, which has similarly had its disputes about ownership of oil blocks. Read it and draw your own conclusions.

“Thursday, 17 December 2009, 11:37 S E C R E T SECTION 01 OF 02 KAMPALA CLASSIFIED BY: Donald Cordell, Economic Officer, State [Department]

“1. Tullow Oil claims senior Ugandan government officials were “compensated” to support the sale of a partner/rival firm’s exploration and production rights to Italian oil company ENI (ref. A).

“Tullow Vice President for Africa Tim O’Hanlon identified Security Minister and National Resistance Movement (NRM) Secretary General Amama Mbabazi and Energy and Mineral Development Minister, Hilary Onek, as Ugandan officials who benefited from the sale of production rights by Heritage Oil and Gas to [Italy’s] ENI. {O’Hanlon] requested U.S. assistance in ensuring the open and transparent sale of oil assets.

“On 14 December [2009], Tim O’Hanlon, Tullow Oil’s Regional Vice President for Africa met with Ambassador Lanier to discuss recent developments in oil exploration in Uganda . O’Hanlon explained that the $10+ billion required to produce, refine, and export oil from Uganda far exceeds the financial capacity of Tullow and other mid-sized exploration companies currently working in Uganda. Tullow is therefore considering selling a portion of its Uganda holdings to a larger international oil partner, and has unofficially “short listed” three major companies as potential partners – including Exxon Mobil, Total (France), and the Chinese National Offshore Oil Company (CNOOC).

“After Tullow concludes its process of selecting a partner, likely in January or February 2010, Tullow will present the “bids” to the Uganda government and work with Ugandan officials to gain approval of the much larger oil partner.

“ In contrast, O’Hanlon said, the recent effort by Heritage Oil and Gas to sell its oil exploration and production license to ENI was apparently a corrupt back door deal. O’Hanlon observed that since news of the ENI sale broke, even Ministers unrelated to oil (such as Minister of State for Fisheries Fred Mukisa) have issued public statements supporting ENI. O’Hanlon alleged that Security Minister Mbabazi and Energy Minister Onek received payments from Heritage and/or ENI in exchange for their support.

“O’Hanlon referred to Minister Mbabazi, who facilitated an August 2009 meeting between ENI and Tullow, as ENI’s “patron” in Uganda, and said ENI created a shell company in London – TKL Holdings – through frontmen Mark Christian and Moses Seruje – to funnel money to Mbabazi….

“O’Hanlon said ENI’s Uganda deal is part of a wider effort, facilitated by Heritage, to gain control of all oil fields on both sides of Lake Albert. In addition to its exploration blocks in Uganda, Tullow claims to have exploration rights on the Congolese side of Lake Albert. O’Hanlon said Tullow’s exploration efforts on the DRC side of Lake Albert are hampered by Tullow’s refusal to pay off key Congolese officials, including President Laurent Kabila. O’Hanlon added that Heritage recently offered to help Tullow “take care” of problems on the Congolese side in order to begin exploration. Tullow refused, according to O’Hanlon.

5. (C) O’Hanlon concluded by asking the U.S. to help bring these corruption allegations to light and raise concerns – perhaps in concert with the British High Commissioner or other development partners – over how the Heritage-ENI sale has transpired. O’Hanlon confirmed that Tullow has the contractual right to prevent the Heritage-ENI sale by exercising its contractual “right of first refusal” as a 50% partner in both of Heritage’s exploration blocks and will exercise that right. He said Tullow is confident that one of the potential major oil partners (preferably Exxon Mobil) will be able to assist Tullow in financing the approximately $1.5 billion needed to foil the Government of Uganda-supported ENI deal, by purchasing Heritage’s Ugandan holdings.

“An Exxon Mobil executive confirmed to [the US] Economics Officer on December 16 that Exxon Mobil has a strong interest in Uganda but is still evaluating available data before making an offer. Because an eventual Tullow-Exxon deal will require Ugandan government approval, the Government of Uganda could still prevent Tullow from raising the funds needed in order to buy out Heritage (so it could then sell those shares to Exxon Mobil) and thereby deny Tullow the means to effectively block ENI’s entrance into the Ugandan oil market.

“This is a critical moment for the future of Uganda’s oil industry. The Heritage-ENI deal could prevent a multi-billion dollar deal for Exxon Mobil, by drastically diminishing both the size and value of Tullow’s Ugandan holdings. Allegations that Minister Mbabazi, who has already been implicated in other government corruption scandals, solicited and/or accepted payment in exchange for government support will, if true, have serious adverse effects on the economic activity of U.S. businesses in Uganda and U.S. Mission goals regarding accountability, good governance, and economic development. After discussions with Exxon Mobil to confirm Tullow’s story, we intend to approach the British High Commissioner and the Irish Ambassador about drafting a joint letter to President Museveni expressing concern about these very troubling signs of high-level corruption in Uganda’s oil sector” . LANIER


Permanent link to this article: